Een korte introductie bij mijn werk – for English scrol down
voor een CV – for a CV: scrol nog wat verder – scrol more.

Aanvankelijk leken mijn ruimtelijke werken op architectonische elementen, geïsoleerd uit de gebouwde omgeving, zoals deuren en ramen. Het werk aan de sculpturen was zwaar en de ontwikkeling van nieuwe werken leidde altijd tot grotere maten. Daarom begon ik met computer geanimeerde films. De film betroffen ook de gebouwde ruimte – ik kon een hele tentoonstelling in één film stoppen. Iets later besloot ik wandschilderingen aan de ruimtes toe te voegen en verplaatste mijn aandacht zich naar historieschilderingen.

Ik stelde de vraag: als deze ruimtes vol wandschilderingen geschilderd zouden worden, wat voor een iconografie zouden zij laten zien? Hoe zou het muralisme van Diego Rivera er uitzien in deze tijd?

Ik begon een serie aquarellen die in de computeranimaties als wandschildering zouden fungeren. De eerste aquarellen en animaties hadden te maken met de avant garde-beweging en politiek links. Later met jeugd en het idee van vrijheid.

Onlangs werd ik gevraagd om de schilderingen groot uit te voeren voor de tentoonstellingsruimte De Appel in Amsterdam. De curator zei simpelweg: geen flauwekul meer. Het moet groot. Voor dat doel heb ik een tekst geschreven die je binnenkort ook ergens op de pagina’s van deze site zult zien verschijnen – een tekst die een deel van de motieven geeft die tot dat werk hebben geleid. Met of zonder motieven, ik hoop in elk geval dat je er van het werk zult genieten.

Jan, Rotterdam 2014.

A short introduction to my work

Initially, my sculptures resembled architectural parts – or parts isolated from the built environment, like doors and windows. Working on the sculptures was tough and developing new works always seemed to lead to larger sizes. Therefore I started to work on computer animated films that concerned the built environment as well; I could put a whole exhibition in one film. A while later I decided to add murals to the architectural environments which, over the years, made my attention shift to history painting.

I posed the question: if these spaces would be covered with murals, what kind of iconography would they show? What would muralism, like that of Diego Rivera, look like when it would be practised in the present?

I started to develop series of water colours that would figure in the animations as murals. The first water colours and animations concerned the avant-garde movements and the political left. Later I concentrated on youths and the idea of freedom.

Recently I was asked to execute the paintings on a large scale for Art Centre De Appel in Amsterdam. The curator simply stated: No nonsense anymore; it must be big. It is for this purpose I wrote a text – a text you will find one day on one of the pages in this site – which, hopefully, will also serve as an introduction to the motives behind my work in a more general way. However, with or without explanation, I hope you can and will enjoy the work.

Jan, Rotterdam 2014.

CV
1960 Zeist
1979 Atheneum, De Breul, Zeist
1979 / 1982 kunstacademie St. Joost, Breda
1982 / 1984 Ateliers ’63, Haarlem (presently De Ateliers, Amsterdam)
2005 / 2010 study of History of Society, Erasmus Universiteit, Rotterdam.
In words
Independent artist
Active as an independent artist since 1984 – initially as sculptor, later also as painter and film maker (computer animated films).
Awards
1987: Prix de Rome, 1st prize sculpture, 1998: Dr. A. H. Heinekenprijs for the Arts.
Lectures and teachings
From 1988 onward: lectures for several educational projects in several places, mostly academies of arts. I have been guest teacher at several institutions, and teacher for longer periods since 1988 in Arnhem, at the department of the arts and of applied arts. I also worked as representative commissioner visiting exams (Dutch: “rijksgecommitteerde”, later “gecommitteerde”) of both classes and individual artists. From 1999 till 2003 i was advisor for several commissions, aforemost for Fonds voor beeldende kunsten – the state council for stipends in Amsterdam.
Exhibitions
solo-expositions in Museum Boijmans van Beuningen (2016), the Centraal Museum Utrecht (1992), Arti et Amicitiae (Amsterdam 1998), expositions at galerie Albert Baronian (Brussel, 1988), galerie Brugues la Morte (Brugge, 1989-1991), galerie Paul Andriesse (Amsterdam, 1991 to the present); I did partake in manifestations as Sonsbeek ’93 (Arnhem), Artranspennine (Kingston upon Hull, 1998). Films / Filme was an overview of all films I made in Der Kunstbunker, Nürnberg, 2012 / 2013.
Works Works in public collections in, among others, Centraal Museum Utrecht, Van Abbe Museum Eindhoven, Kröller-Müller museum, Otterlo, De Verbeelding, Zeewolde en de Martin Z. Margulies Collection in The Warehouse, Miami. A work was commissioned for When Elephants Come Marching in, an exposition curated by Mark Kremer for Art Centre De Appel in Amsterdam, 2014.
Studies
In 2010 Master’s examination (MA) History of Society at the Erasmus universiteit, Rotterdam, master thesis: Bouwen onder Chruščëv. Bouwen in het licht van destalinisering en consumptie in de USSR, 1953-1964 (Building in the light of destalinisation and consumption in the USSR, 1953-1964)
Forthcoming
There will be forthcoming much more.