Voor het Centraal Museum Utrecht heb ik een schilderij gemaakt dat De nieuwkomers heet. De geportretteerden hebben te maken met de wijk Kanaleneiland in Utrecht – de meeste wonen er, sommigen werken er, een enkeling allebei. Bij de opening kwamen ze bijna allemaal kijken. Ze hebben verschillende achtergronden: Nederlands, Marokkaans, Afghaans.
Een groep uit Syrië behoort tot de Jezidi’s. Een week na de onthulling van het schilderij zou Turkije hun geboortestreek binnenvallen.
Helemaal rechts staan Fadya en Mamadou, twee zwarte jongens die voor de onthulling juist waren uitgewezen. Via app hebben zij nog wel een foto van het werk met hun portret gezien. Zij waren op dat moment in Italië. De verzorgingswerker die het schilderij ter plekke voor hen filmde barstte in tranen uit, net als de jongens zelf aan de andere kant van de gsm-verbinding.
Rechtsvoor, in zwart-wit, zie je Marokkaanse activisten uit de jaren 1970, met bovenaan Abdou Menebhi, oprichten van het toenmalige KMAN – Kommité Marokkaanse Arbeiders Nederland – dat onder meer actie voerde tegen de zogenaamde pasjeswet. Het gebouw op de achtergrond is de voormalige bibliotheek van Kanaleneiland. (Nu zit er een moskee in. Ik mocht van de imam onder geen beding foto’s nemen – verkeerde angst?)
Verder op de achtergrond drie grote koppen. De eerste is van Lalla Fatma N’Soumer, een Berber-vrijheidsstrijder die het opnam tegen de Franse kolonialisten in Noord-Afrika, de tweede is van Atargatis, een belangrijke godin voor Syrië en omstreken, vereerd tot de komst van de islam, en de derde is van Asmahan, een Syrische zangeres in de jaren 1920.

Ze hadden me van tevoren gewaarschuwd dat het heel moeilijk zou zijn mensen te vinden die zich zouden willen laten portretteren. Maar iedereen wilde er op.

  • jaar 2019
  • techniek olieverf op paneel
  • maat 294,5 x 300 cm.